Close this search box.

Nyhet, Utlandsinsats

Försvarsmaktens pågående internationella insatser

Jemen-UNMHA

Internationella insatser kan både vara större truppinsatser som i exempelvis Mali eller mindre observatörsinsatser, som brukar kallas enskilda insatser.

Sverige deltar i FN-beslutade insatser i områden drabbade av krig och konflikt. Både för att bidra till en dämpande effekt i konflikter och för att bevara fred. Genom att göra detta minskar risken för att oroshärdar sprider sig, vilket inte bara gagnar det aktuella området, utan även stärker Sveriges säkerhet.

Listningen nedan är i bokstavsordning efter land där insatsen pågår.

INDIEN OCH PAKISTAN – UNMOGIP

Unmogip (United Nations Military Observer Group in India and Pakistan) övervakar vapenvilan mellan Indien och Pakistan.

IRAK – OIR/NMI

Sverige bidrar till insatsen OIR (Operation Inherent Resolve) i Irak där uppgiften har varit att utbilda det irakiska försvaret i syfte att bidra till dess förmåga att stå emot ISIS framryckning.

JEMEN – UNMHA

Den eskalerande konflikten i Jemen har under de senaste fem åren lett till en katastrofliknande nivå där stora delar av befolkningen är i behov av humanitärt bistånd för att undvika svält.

KOSOVO – KFOR

1999 gav FN:s säkerhetsråd (Resolution 1244) Nato i uppdrag att upprätta och leda en fredsstyrka med uppgift att upprätthålla fred och allmän säkerhet i Kosovo.

MELLANÖSTERN – UNTSO

I Mellanöstern pågår FN:s äldsta uppdrag – Untso. Deras uppgift är att övervaka vapenstillestånden mellan Israel, Libanon och Syrien samt fredsavtalen mellan Israel, Egypten och Jordanien.

SOMALIA – EUTM

Somalia är ett av världens fattigaste länder och har en nästan två decennier lång historia av inbördeskrig. Landet byggs nu upp igen och en naturlig del av detta är att skapa fred och säkerhet, att införa demokratiska processer.

SYDKOREA – NNSC

På gränsen mellan Nord- och Sydkorea övervakar NNSC vapenstilleståndsavtalet mellan länderna. Sverige deltar i arbetet…

VÄSTSAHARA – MINURSO

Två svenska militärobservatörer tjänstgör i FN:s mission Minurso. Sverige har även vid andra tillfällen bidragit med personal i missionen som är en av FN:s äldsta.

Källa: Försvarsmakten

Dela på facebook