Close this search box.

Utlandsveteranen Ella Carlsson försvarar Sverige i rymden

Foto: Tim Aro / TT
Försvarsmaktens rymdchef Ella Carlsson, Bosnien- och Kosovoveteran, om rymden som arena för konflikt. Foto: Tim Aro / TT

Rymdkonflikter är inte längre avlägsna, utan en omedelbar risk, orden är överste Ella Carlssons hon rustar för att försvara Sverige i rymden mot sabotage. Med en imponerande bakgrund inom Försvarsmakten, inklusive tjänstgöring som flygtekniker och utlandstjänster i Bosnien och Kosovo, är Ella flygvapnets första militära rymdchef.

Ella är även civilingenjör i rymdteknik och påpekar samhällets ökade beroende av rymdbaserade tjänster. ”Vi nyttjar rymden på ett sätt som vi inte gjorde för kanske 20 år sedan,” säger hon. Detta skapar sårbarhet som potentiella motståndare kan utnyttja.

I en tid där krig och konflikter i ökande grad sker i rymd- och cyberdomänerna är försvaret mot rymdhot nödvändigt, enligt Micael Bydén, ÖB.

Marcus Wandts rymdmission är ett viktigt steg för svensk rymdforskning och stärker internationella samarbeten. Rymdfärden sker parallellt med Försvarsmaktens mobilisering för att möta hot vid eventuell rymdkonflikt.

Hotet är akut och mångfacetterat. Om traditionella metoder inte räcker föreslår Ella förstörelse av marksegmentet som strategi. Infrastruktur både i rymden och på marken krävs för att styra satelliter, och detta strategiska tillvägagångssätt kan ge fördelar.

Ella betonar vikten av satellitstödda tjänster som GPS, tidsangivelser och kommunikation samt den omedelbara påverkan på näringsliv, välfärd, hälsa och ekonomi om rymdbaserade tjänster störs eller avbryts. Hennes varning är tydlig: ökat beroende skapar allvarliga sårbarheter som måste tas på allvar genom proaktivt försvar och internationellt samarbete.

I rollen som flygvapnets första militära rymdchef leder Ella ansträngningarna för att säkerställa Sveriges förmåga att hantera och försvara sig i den ständigt föränderliga rymdmiljön och möta de utmaningar och hot som det nya rymdlandskapet medför.

Rymdchef Ella Carlsson var självklart på plats vid Kennedy Space Center när svenska utlandsveteranen och nykläckta astronauten Marcus Wandt, åkte upp i rymden, ombord på en Falcon 9-raket från Kennedy Space Center, Florida den 18 januari.

Uppdraget, som består i ett 20-tal olika experiment, kommer att genomföras under två veckors tid i den tyngdlösa miljö som rymdstationen erbjuder.

Marcus Wandts rymdresa har möjliggjorts av Sverige med stöd från Utbildningsdepartementet, Rymdstyrelsen, Försvarsmakten, Svenska rymdaktiebolaget (SSC), Saab och industrigruppen FAM.

Dela på facebook
Dela på linkedin