Close this search box.

Ceremoni, Nyhet, Veterandagen

Årets veteran 2024: FÄLTARTISTERNA

Årets veteran: Försvarets fältartister.

Försvarets fältartister blev Årets veteran.

Ett rungande ”äntligen” hördes från publiken när Sveriges Veteranförbunds ordförande, Sverker Göranson, utsåg Försvarets fältartister till årets veteran i mässtältet på Veterandagen i Stockholm med orden: ”Under de dryga 70 år som Fältartisterna har funnits, har cirka 400 av Sveriges främsta artister varit och är fältartister, och alla utsända soldater har fått ta del av förstklassig underhållning på sin mission.”

”Sveriges veteraner bär personliga minnen från kvällar på insats i främmande land, en stunds flykt från allvaret och hotet om krigshandlingar, en stund av gemenskap under bar himmel med rock ’n’ roll och schlagermedley. Fältartisterna har, sedan sitt bildande 1953, bidragit med ett välkommet avbrott i vardagen för oss på och gett dem möjlighet att skingra tankarna och fokusera på något positivt.”

”Genom musik och kultur har de inte bara stärkt moralen hos svenska soldater vid internationella insatser utan också bidragit till en positiv anda och hjälpt att skapa trivsel och gemenskap. Som underhållare utgör de en ovärderlig del av de internationella missionerna genom sin kombination av konstnärligt skapande och militär tjänst.” sade Göranson och passade på att citera Bruce Springsteen.

Sprudlande glad tog ordförande Maria Almlöv emot priset till sina musikaliska kollegor: ”Vi är djupt hedrade, mycket stolta och oerhört glada över denna otroligt fina utmärkelse. Stort och varmt tack till Sveriges Veteranförbund.”

Bild: Kim Svensson

Dela på facebook