Close this search box.

Fredsinsatser ökar globalt men hotas av geopolitiska spänningar

20221111_antseh01_Gao_Mali16_MINUSMA_0786

Fredsinsatser ökar globalt men hotas av geopolitiska spänningar

Under förra året genomfördes 64 fredsbevarande insatser i 38 länder eller territorier, vilket är det högsta antalet på tio år enligt fredsforskningsinstitutet Sipri. Men geopolitiska spänningar mellan Ryssland och Västvärlden samt försämrande relationer mellan värdländer och insatsstyrkor hotar att påverka operationerna.

Nya fredsbevarande insatser inleddes i Guinea-Bissau, Kongo-Kinshasa och Etiopien, medan två insatser i Ukraina och Filippinerna avslutades. FN var huvudman för 20 av operationerna, medan övriga initierades av regionala organisationer och koalitioner.

Sammanlagt deltog nära 115 000 personer i fredsinsatserna, och flest insatser genomfördes i Afrika, följt av Europa och Mellanöstern.

Vissa värdländer har blivit mer negativa till stora FN-insatser, som Mali och Centralafrikanska republiken, där demonstrationer mot FN-personal och krav på nedstängning av operationerna har förekommit.

Situationerna i dessa länder blir mer komplicerade av närvaron av det privata legoknektsbolaget Wagnergruppen, som är kopplat till den ryska statsledningen. Gruppen har fått uppmärksamhet för sin krigföring i Ukraina och anklagas även för människorättsbrott och desinformationskampanjer mot FN i Afrika.

Flera länder, inklusive Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Sverige, har dragit sig ur FN:s fredsbevarande insats Minusma i Mali.

Dela på facebook
Dela på linkedin