Close this search box.

Fredssoldat – Serie på Youtube serie berättar om Maliinsatsen

20220313_MALI15_jesmol01_Snap3_-72-scaled

I nio år bidrog Försvarsmakten med truppbidrag till FN-insatsen i Mali.
Nu finns YouTube-serien Fredssoldat, som skildrar en förbandsinsats – från insatsträning till medaljceremoni.

I åtta avsnitt, vardera ungefär 15 minuter långt, kan tittaren följa förbandet Mali15 från de första dagarna på Livgardet, där alla internationella insatser förbereder sig, till ÖB:s tal i Lunds stadspark vid medaljceremonin drygt nio månader senare. Varje avsnitt har en underrubrik, till exempel ”Julafton”, ”Jakten” och ”Första nedslaget”.

Seriens målgrupp är Försvarsmaktens personal, utlandsveteraner och deras anhöriga – och i förlängningen bred allmänhet.

– Målet har varit att ge tittaren en inblick i hur en förbandsinsats såg ut i Mali, i det som kallats den farligaste FN-insatsen i modern tid. Allt är filmat av soldater själva, vilket ger autenticitet. Utlandsveteraner är en kräsen målgrupp. För dem måste man visa verkligheten i insatsområden som den är, säger Robin Sandgren Krüger, projektledare för den armégemensamma produktionen.

Dela på facebook
Dela på linkedin