Close this search box.

Hammarskjöld och veteranpolitik

hammars-jul

Året närmar sig sitt slut, och det är med stor glädje och tacksamhet vi ser tillbaka på händelser som Veterandagsfirandet, ÖS, FN-dagen och alla lokala arrangemang, där vi har träffats och upplevt gemenskap tillsammans under det gångna året.

VI VILL ÖNSKA ER ALLA EN FRÖJDEFULL JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR 2024!

Den bästa julklappen till alla utlandsveteraner är att försvarsminister Pål Jonson har presenterat Sveriges veteranstrategi:

”En aktiv och inkluderande veteranpolitik 2024-2030”.
Veteranpolitiken i Sverige förs med brett politiskt stöd. Den är till för personal som tjänstgjort i insatser och deras anhöriga. Den ska ge ett stöd som står i proportion till de risker och påfrestningar som veteranerna har utsatts för. Regeringen presenterar därför en veteranstrategi för en aktiv och inkluderande veteranpolitik, sade försvarsministern Pål Jonson.

Strategin ska främja en aktiv och inkluderande veteranpolitik och innehåller fyra delmål.

• Veteraner och anhöriga till veteraner ska få stöd.
  • Veteraner och anhöriga till veteranen ska få erkänsla och uppskattning.
  • Veteranforskningen ska vara kontinuerlig, allomfattande och bidra till utveckling, samt veteraners kompetens ska tillvaratas.

Gå på bio i jul

På juldagen har filmen Hammarskjöld med Mikael Persbrandt i huvudrollen premiär.

Året är 1961 och Dag Hammarskjöld har ett år kvar på sin post som FN:s Generalsekreterare. Därefter ska han flytta till sitt hus på Österlen och den efterlängtade friheten. Men samtidigt rasar det kalla kriget för fullt, och brännpunkten ligger i Kongo. Dag Hammarskjöld tar på sig uppdraget att mäkla fred och enighet i landet. Ett omöjligt uppdrag, enligt många. Ett självmordsuppdrag, enligt andra.

Dela på facebook
Dela på linkedin