Close this search box.

Om Försvarsmaktens Veterancentrum

i-PLfLQ53-X5

Om Försvarsmaktens Veterancentrum är myndighetens kompetenscentrum för utlandsveteraner och deras anhöriga. Centrumet driver, utvecklar och implementerar veteran- och anhörigarbete. De arbetar med att utarbeta styrningar, metoder och rutiner för frågorna samt ansvarar för veterandagen och initierar forskning kring utlandsveteraner.

Veterancentrum inriktar och utvecklar också arbete som ansvariga förband gör genom att erbjuda stöd och vägledning för utlandsveteraner och deras anhöriga. Utlandsveteraner och deras anhöriga som behöver komma i kontakt med Försvarsmakten gör det först genom det förband som var ansvarigt för den insats de deltog i. Försvarsmaktens stöd och vägledning för utlandsveteraner är livslångt.

Försvarsmaktens Veterancentrum bildades den 1 juli 2017 och är en del av Militärhögskolan Karlberg. Det ersatte det tidigare Försvarsmaktens veteranenhet och leds av förbandschefen, kommendör Mats Fogelmark.

Dela på facebook
Dela på linkedin