Outmeals är företaget från Varberg som förser soldater världen över med måltider som fungerar i alla lägen. Bakom framgången står vd Pelle Höckerbo – själv utlandsveteran – som ser sponsorskapet till Gula Bandet som en självklar chans att ge tillbaka.
Näringsrika måltider som klarar både bergens iskyla och djungelns hetta – det är Outmeals specialitet. Företaget från Varberg har på kort tid vuxit till en internationell aktör inom försvars- och beredskapsmat med Nato som en betydelsefull kund. Men parallellt med den snabba expansionen har vd och grundare Pelle Höckerbo hållit fast vid något lika viktigt: att stötta Sveriges utlandsveteraner.
Pelle är själv en av dem. Med examen från Officershögskolan och Taktiska programmet, och flera insatser i Bosnien under 1990- och 2000-talen, har han en bakgrund som officer i Försvarsmakten. Erfarenheterna därifrån har format både honom som ledare och Outmeals som företag.
– Vår mat äts ofta i stressiga situationer – under fredsinsatser, övningar eller när man prövas på riktigt. Jag vet själv hur det är på frontlinjen när det blir tufft. Därför känns det viktigt att leverera mat som fungerar i verkligheten, inte bara i teorin.
Första sponsoravtalet gick till Gula Bandet
När Outmeals startade 2014 var det en självklarhet för Pelle att stötta Sveriges Veteranförbund. Faktum är att företagets allra första sponsoravtal gick just till Gula Bandet.
– Jag är själv veteran och såg det som en bra chans att ge tillbaka till dem som gjort en insats. Dessutom vet jag att Gula Bandet är en stabil verksamhet där pengarna verkligen kommer till nytta.
– När jag startade bolaget såg jag detta som en bra chans att ge tillbaka till veteraner som gjort en insats och samtidigt investera i vår största kund, Försvarsmaktens personal berättar han.
Outmeals har valt att öronmärka sitt bidrag för direkt stöd till veteraner som har det svårt. Ett exempel är det stöd som gått till veteranverksamheten i Ukraina genom Veteranförbundet.
– Vi ville inte att vårt stöd skulle fastna i administrativa kostnader, utan direkt bidra till människor som behöver det mest.
Ledarskap och värderingar från Försvarsmakten
Efter femton år som officer är sambandet tydligt mellan Pelles militära bakgrund och företagets värdegrund.
– Det har påverkat oss till hundra procent. Att leda människor, ta ansvar och förstå soldatens vardag – det bär jag med mig in i företagsledningen. Sponsringen av Veteranförbundet var därför en naturlig del av vårt arbete från dag ett.
Ingen affärskalkyl – bara stolthet
Trots företagets explosiva tillväxt – från 50 miljoner i omsättning 2021 till över 430 miljoner 2023 – är sponsorskapet inget affärsstrategiskt beslut.
– Vi jobbar i en bransch där det inte finns några direkta fördelar av att bidra till specifika ändamål. För oss handlar det om att må bra och vara stolta över att bidra till människor som offrat tid och i värsta fall hälsa för andra. När en soldat håller en av våra stridsportioner i handen och ser Gula Bandets logga, då hoppas jag att det känns positivt.
Blicken framåt
I dag handlar Outmeals engagemang främst om ekonomiskt stöd, men Pelle ser möjligheter att utveckla samarbetet internationellt.
– Vi har många utlandsveteraner i företaget. Därför känns det naturligt och viktigt att vi fortsätter stå bakom Gula Bandet – och kanske också hitta fler sätt att bidra framöver.
Precis som Outmeals måltider är framtagna för att ge kraft i de tuffaste miljöerna, vill Pelle Höckerbo att stödet till Sveriges utlandsveteraner ska ge styrka när det verkligen behövs.