Close this search box.

Nyhet, Utlandsinsats

Utsänd till internationell fredsinsats: Tyskland

LisaBuijsse

Lisa är Senior Advisor på Centre of Excellence for Civilian Crisis Management i Berlin, Tyskland. Hon arbetar med nationell karriärutveckling för utsända som gör internationell tjänst inom EU och FN. Innan detta uppdrag hade Lisa lång erfarenhet inom HR och arbetade på sekunderingenheten på FBA, Folke Bernadotteakademin – Myndigheten för fred, säkerhet och utveckling

Varför ville du ta det här uppdraget?

Efter att ha jobbat med sekundering i många år var jag självklart nyfiken på att själv prova mina vingar och bidra även utanför FBA:s väggar. När denna tjänst kom upp kändes det som ett fantastiskt bra tillfälle att både få lära mig mer om hur sekundering fungerar över hela EU samt att få använda mina mer operationella erfarenheter från Sverige till policy- och strategisk nivå i en europeisk kontext. Sedan skadade det inte att rollen var placerad i Berlin, en fantastisk stad säger hon.

Lisa valde uppdraget för att utmana sig själv och använda sina operationella erfarenheter på en strategisk nivå. Hon är positivt överraskad över det omfattande arbetet inom EU:s säkerhets- och försvarspolitik och har lärt sig mycket om hur det fungerar i olika länder.

Utmaningen ligger i att etablera sin roll som relativt ny organisation, men Lisa tycker att det är stimulerande och spännande. Hon uppskattar att arbeta i en internationell kontext med kollegor från olika bakgrunder och känner förtroende från medlemmarna, vilket gör arbetet utvecklande och roligt.

"Som en del av FBA:s arbete för fred, säkerhet och utveckling rekryterar vi kontinuerligt civil personal till internationella fredsinsatser som leds av FN, EU och OSSE. De utsända arbetar både i fältet och på organisationernas huvudkontor, varifrån insatserna leds och planeras."

Dela på facebook
Dela på linkedin