Frågan om hanteringen av de personer som anställdes lokalt under Sveriges militära insats i Afghanistan har åter aktualiserats under sommaren. Sveriges Veteranförbund, SVF, anser att det är av yttersta vikt att Sverige har ett regelverk gällandet statens ansvar för lokalanställd personal vid olika former av internationella insatser. Det gäller inte minst kopplat till eventuella hotbilder som kan finnas mot lokalanställda efter avslutad anställning. I ett sådant regelverk måste det tydligt framgå vilka säkerhetsåtaganden som omfattar tidigare lokalanställda från arbetsgivarens sida. Att ha ett regelverk för detta är inte bara en moralisk självklarhet utan också en förutsättning för att i framtiden kunna rekrytera lokal personal till olika nyckelfunktioner vid svenska förband under internationella insatser.
Efter en förfrågan från SVF beskriver Regeringskansliet det aktuella läget i frågan enligt följande:
”…Sedan januari 2022 gäller ordinarie ordning för vidarebosättning, det vill säga att UNHCR är huvudpresentatör för vidarebosättning. Migrationsverket är den myndighet som bedömer skyddsbehov och ansvarar för beslut om uppehållstillstånd enligt utlänningslagens bestämmelser. Regeringskansliet har kontinuerlig dialog med berörda myndigheter om förutsättningarna för att bistå individer som skulle kunna bli aktuella för vidarebosättning i Sverige. Ambitionen är att personer som innan december 2021 anfört att de är i akut behov av skydd på grund av sitt arbete för den svenska Försvarsmakten i Afghanistan ska kunna utredas av berörda myndigheter.”
Enligt för förbundet obekräftade uppgifter i svenska medier finns ett förslag från regeringen om att ge tidigare lokalanställda som fortfarande befinner sig i Afghanistan skydd i Sverige. Om ett sådant förslag föreligger välkomnas det av SVF och det är av yttersta vikt att detta hanteras skyndsamt och med största seriositet. Sveriges Veteranförbund föreslår också att den form av regelverk som beskrivs ovan snarast tas fram och implementeras i svensk utrikes- och säkerhetspolitik.