Close this search box.

Utlandsinsats, Veteranminnen

Veteranminne: ”Stridssjukvård i Afghanistan och att komma hem till det civila mörkret”

Jörgen Nyqvist berättar om sitt år i Afghanistan.

”En berättelse om året som förändrade mitt liv – och den krokiga vägen tillbaka”. En veterans egna berättelse. Jörgen Nyqvist skriver om sina upplevelser som ambulanssjukvårdare och skyttesoldat på FS 21, Afghanistan 2011.

”Det tar tid att komma tillbaka, det tar tid att inse att det faktiskt finns viktiga saker att ägna sig åt på hemmaplan, det tar tid att smälta alla intryck och det tar tid att läka sina sår. Jag kan bara hoppas att min omgivning har ork, lust och tid att ge mig den tid jag behöver” skriver Jörgen.

Svenska insatsen i Afghanistan var Sveriges bidrag till de internationella militära insatsstyrkorna ISAF och Resolute Support Mission under Afghanistankriget. Insatsen pågick från år 2002 och Försvarsmakten hade militär närvaro i Afghanistan i nästan 20 år med uppdraget att stötta Afghanistans regering att åstadkomma säkerhet i landet. 7 515 svenska kvinnor och män har deltagit i insatsen varav fem svenska soldater stupade under insatsen och 24 skadades.

Den 15 maj 2021 avslutades det svenska militära bidraget, flaggan halades för sista gången och soldaterna lämnade landet. I augusti 2021 kollapsade den afghanska staten.

Läs Jörgens berättelse med hans egna ord (PDF): STRIDSSJUKVÅRD I AFGHANISTAN

Lyssna på Rekylpoddens intervju med Jörgen, avsnitt nr 20: https://rekyl.org/rekylpodden/

Dela på facebook
Dela på linkedin